Aslı Akdağ’ın, Türkiye’de bekâr bir anne olma yolundaki deneyimlerini kayda aldığı otobiyografik belgeseli "Bekleyiş" (Expecting a Grain of Sand), 58. Antalya Altın Portakal Film Festivali’nin Ulusal Belgesel Film Yarışması kapsamında dünya prömiyerini gerçekleştirdi.

4 Ekim Pazartesi gerçekleşen gösterimin ardından belgeselin yönetmeni ve yapımcısı Aslı Akdağ soruları yanıtladı. Bir kadının kişisel başkaldırışı niteliğindeki “Bekleyiş”, Türkiye’de yaşayan bekâr bir kadın olarak bebeğini tek başına dünyaya getirme ve büyütme kararı alan Akdağ’ın, bu kararının ardından hem ailesinde ve toplum içinde yaşadıklarını hem de iç dünyasında gerçekleşen değişimleri konu alıyor.

Cinsiyet eşitsizliğini ve evlilik kurumunu irdeliyor

58. Antalya Altın Portakal Film Festivali Ulusal Belgesel Film Yarışması’ndaki 9 finalistten biri olan “Bekleyiş” (Expecting a Grain of Sand), izleyicileri bir annenin bebeğini bekleme sürecindeki çalkantılı yolculuğa davet ediyor. Belgesel, bu coğrafyada bekâr bir anne olmanın ne anlama geldiğini araştırırken arka planda toplumdaki sosyal rolleri, cinsiyet eşitsizliğini ve evlilik kurumunu da irdeliyor.

İzleyiciyi samimiyetle kendi dünyasına ortak ediyor

Muhafazakâr bir ülkenin metropolü İstanbul’da yaşayan bekâr bir kadın, bebeğini babasız, tek başına büyütmek durumunda kalırsa ne olur? “Bekleyiş”, bir kadının özgürce cinselliğini yaşayabileceğini görmenin ve kabullenmenin dahi kolay olmadığı bu coğrafyada, bir kadının hayatında bir baba figürü olmadan çocuk dünyaya getirmesinin ve bekâr bir anne olmanın ne anlama geldiği sorularının peşine düşüyor. Otobiyografik bir belgesel olan “Bekleyiş”, Aslı Akdağ’ın kendi hikâyesi üzerinden bu sorulara cevap ararken belgesel süresince erkek figürünün yokluğu da dikkat çekiyor. Bir kadının bebeğini beklerken hem toplum ve aile ilişkilerinde hem de iç dünyasında yaşadıklarına dair süreci kayıt altına aldığı bu görsel günlük, aynı zamanda bebeğine yazılmış bir mektup niteliği de taşıyor. “Bekleyiş”in alt metninde ise evlilik, çocuk yapma, çocukların bir evliliği kurtarıp kurtaramayacağı, ailedeki erkek figürü, annenin ailedeki ve toplumdaki rolleri gibi konular tartışılıyor.

“Bekleyiş”te, toplumsal rollerden sıyrılarak alışılageldik kalıpları yıkmak, tek başına bir çocuk büyütmek durumunda kalmanın bir uzantısı olarak karakterin gerçekliği haline geliyor. Türkiye’de kadın olmanın zorluklar içerdiği günümüzde, izleyiciyi bir kadının kendi yaşadıkları üzerinden ailevi sırlarına, kendi yolculuğuna davet eden belgesel, cüretkâr bir hikâye sunuyor. “Bekleyiş”, İstanbul gibi bir metropolde yaşasa dahi kadınların sanıldığının aksine pek çok toplumsal baskıyı göğüslemek durumunda kaldığını da birinci kişi gözünden izleyiciye aktarıyor. Aslı Akdağ, hikâyesini kendisini başkalaştırmadan, izleyiciyi samimiyetle kendi dünyasına ortak ederek anlatıyor.

SARIYER POSTA